Husordensregler

Her har vi lagt ut husordens og beboerregler for Marinasameiene i sin helhet.


Husordens- og beboerregler for Marina Sameiene I-III


Boligsameiene Marina I-II-III (Sameiet) har denne visjonen:


Marinasameiene skal være et godt sted å bo for sameierne og deres familier.

Dette betyr bl.a. at:

I.  Bygninger og fellesarealer minst skal holde den tekniske og estetiske standard som de hadde ved overtakelse. Denne standarden skal opprettholdes bl.a. ved
·           utarbeidelse av en langsiktig, jevnlig oppdatert vedlikeholdsplan
·           opparbeidelse av en vedlikeholdsbuffer

II.  Sameierne utøver et aktivt eierskap ved å
·           engasjere seg i utviklingen av sameiets fellesoppgaver
·           bidra til et godt naboskap
·           bidra til at husordensreglene etterleves

Husordensreglene skal være et verktøy for oppfyllelsen av denne visjonen.


1.            Generelt om vedtektene og beboerregler


Av sameiets vedtekter fremgår det at hver sameier plikter å overholde bestemmelsene som følger av husordensreglene fastsatt av sameiet. Hver sameier har ansvar for å påse at den/de som bebor dennes seksjon, er informert om og overholder husordensreglene.

Generelt gjelder at en seksjon bare kan benyttes til boligformål, se imidlertid pkt. 2.2. Bruk av seksjonen skal ikke medføre unødig eller urimelig ulempe for brukerne av de øvrige seksjoner ved f. eks. støy, lukt eller lignende. Fellesanlegget må ikke nyttes slik at andre brukere unødig eller urimelig hindres i den bruk av anleggene som er avtalt eller forutsatt.

For å sikre best mulig etterlevelse av husordensreglene har sameiere, deres familier og eventuelle leieboere rett til og de bør si ifra når det observeres overtredelser av husordensreglene. Mange slike forhold bør kunne løses ved direkte kontakt mellom de berørte beboerne. Saker som kun gjelder én blokk, bør søkes løst i denne blokken.

Eventuelle brudd beboerreglene forutsettes i første omgang ordnet opp direkte mellom de berørte beboere. Dersom dette ikke fører fram, tas forholdet skriftlig opp med sameiets styre.


2.            Ro og orden


Beboerne plikter å sørge for ro og orden i og utenfor leilighetene. Leilighetene må ikke brukes til sjenanse for andre.

2.1         Fra klokken 23.00 til klokken 07.00 beboerne være særlig hensynsfulle slik at andre beboeres nattesøvn ikke forstyrres. Husk at mange legger seg tidlig. Husk at stereoanlegg og surround (film) anlegg med kraftig bass og høylydt tale og musikk terrassene virker forstyrrende nabolaget. Ved spesielle situasjoner (selskapeligheter etc.) som en vet kan medføre sjenerende støy, skal naboene varsles om dette.

2.2         Musikk-/sangundervisning, dagmammavirksomhet eller annen næringsvirksomhet som kan være til sjenanse for naboer, tillates bare etter skriftlig avtale med styret. Alminnelig hjemmekontor og lignende er tillatt.

2.3         Boremaskiner og annet støyende verktøy skal ikke brukes i leilighetene før kl.
08.00 og etter klokken 19.00. søndager skal slikt verktøy normalt ikke benyttes, i alle fall ikke før kl. 13.00.

2.4         Tørking av tøy terrassene kan bare skje dersom det ikke er til stor sjenanse for naboene eller gir et uestetisk inntrykk fra stier og gangveier. Stativene må være gulvplassert, ikke vegg- eller takmontert.

2.5         Teppebanking/tepperisting terrassene eller andre steder der dette kan sjenere naboer, er ikke tillatt.

2.6         Ha omtanke for nabolaget når det benyttes grill terrassene. Kun gassgrill og elektrisk grill er tillatt.

2.7         Mating av fugler fra terrassene eller fellesarealene er ikke tillatt da dette gir forurensning som kan tiltrekke seg rotter og mus. Oppbevar heller ikke mat og avfall slik at mus/rotter/måker tiltrekkes.

2.8         Den enkelte beboer har ansvar for at renner og sluk terrassene ikke tetter seg ved nedbør og under mildværsperioder om vinteren. Hvis skjer, er vedkommende beboer, i samsvar med alminnelige erstatningsrettslige prinsipper, økonomisk ansvarlig for de skader som måtte bli påført egen og/eller naboers leiligheter.

2.9         Av hensyn til renhold, vedlikehold og uhindret adkomst til rømningsveier er det ikke tillatt å ha gjenstander/møbler stående i trappene og felles arealene. Oppbevaring av sko, sykler eller andre gjenstander/innretninger i oppgangen er ikke tillatt.

2.10     Det blir ikke vasket under dørmatter, rundt sko eller andre gjenstander. Hvis man ønsker at renholdsfirmaet skal vaske området, det være tomt.

2.11     Leker, sportsutstyr, sykler og private eiendeler skal plasseres i bodene, eller spesielle steder avsatt for formålet, ikke i oppgang eller under trapp.

2.12     Beboerne plikter å holde inngangsdører og garasjedører lukket og låst til enhver tid. Hvis man kortvarig har behov for å blokkere en dør i åpen stilling, er det kun tillatt å gjøre dette ved å blokkere dørbladet i gulvplan på håndtaksiden. Bruk kiler. Døren ikke sperres i åpen stilling ved å stikke en gjenstand i dørsprekken ved hengslene, eller ved bruk av skarpe gjenstander, stener o.l . Det forårsaker kostbare reparasjoner. Armene til dørpumpene må ikke frakobles.

2.13     Enhver forurensning/forsøpling av fellesarealer er forbudt. Foreldre har plikt til å rydde fellesarealer etter egne barns aktiviteter. Leketøy som ikke er i bruk, skal oppbevares privat eller lekeplassene.

2.14      Det er forbudt å røyke i innendørs fellesarealer. Det er heller ikke tillatt å kaste sigarettsneiper fra terrassene eller fellesområdene.


3              Leilighetene


3.1         Den enkelte sameier har ansvaret for det indre vedlikehold av egen leilighet, inkludert innsiden av vinduer, terrassedører og inngangsdør. Skader som måtte oppstå i egen og/eller naboers leiligheter som følge av manglende vedlikehold av f.eks. bad/dusjrom, dekkes i samsvar med alminnelige erstatningsrettslige prinsipper av den sameier som ikke har overholdt sin vedlikeholdsplikt. Beboerne er ansvarlig for å holde innvendige rør og sluk åpne og i god stand. Baderomssluk bør åpnes og renses to ganger i året, vannlåser under vasker renses ved behov.

3.2         Leilighetene må holdes oppvarmet på en slik måte at vann og avløp ikke fryser.

3.3.    Ventiler på kjøkken og bad/dusjrom holdes rene og i orden. Ekstra avtrekksvifte må ikke monteres.


4.            Husdyr


Dyr passes slik at de ikke er til ulempe for andre.

Det påhviler eierne av husdyr å følge disse reglene slik at vi i størst mulig grad kan unngå irritasjon og konflikter.

4.1         Lufting av hunder, katter og andre husdyr skje under kontroll. Hunder skal holdes i bånd fellesområdene.

4.2         Plener og tunet mellom blokkene skal ikke brukes til fast urineringsplass for husdyr. Lekeplassene samt områdene omkring lekeplassene og inngangspartiene skal skjermes spesielt - av hensyn til hygiene og barnas miljø.

4.3         Ekskrementer skal fjernes umiddelbart.


5.            Bruk av utendørs fellesarealer


Fellesarealene er til glede for alle beboerne i sameiet. Forlat dem derfor i den stand du selv ønsker å finne dem.

5.1         Beboerne plikter å verne om trær, plener og andre deler av sameiets ytre anlegg.

5.2         Søppel og sigaretter skal ikke kastes på bakken.


6.            Installasjoner på fasader og i fellesarealer


6.1         Generelt om fellesarealer
Sameieren har enerett til bruk av den bruksenhet vedkommende har grunnbokshjemmel til. Dette gjelder den enkelte leilighet. Leilighetene i første etasje i har i tillegg et uteareal direkte rundt leiligheten som inngår i vedkommendes bruksenhet. Terrassene i de andre etasjene har sameierne privat bruksrett til.

De øvrige deler av eiendommen utgjør sameiets fellesareal. Fellesarealene skal være til glede for alle beboerne, og ikke benyttes til sjenanse for andre eller slik at eiendommens verdi reduseres. Marina-sameiene står ansvarlig for alminnelig vedlikehold av fellesarealene. Installasjoner/tiltak fellesarealer må vedlikeholdes av den eller de seksjoner som har ønsket installasjonen/tiltaket.

Som fellesareal regnes bl.a. hele bygningskroppen og alle fasader, den konstruksjonsmessige del av terrassene, ganger, trapper og andre fellesrom. Det innebærer bl.a. at tak, vegger og søyle utgjør fellesareal som vedlikeholdes av sameiet, men av beboer når de er endret på beboers regning.
Tre-håndløper terrasserekkverk skal dog vedlikeholdes av den enkelte sameier hver vår og høst (sandpapir, olje og pensel deles ut av sameiet).
Overflatebehandling av terrassehimling kan utføres etter nærmere retningslinjer fra styret. Det vil da i ettertid være den enkelte sameiers ansvar å vedlikeholde denne.

Utgangspunktet er at ethvert tiltak fellesarealene krever skriftlig godkjennelse fra styret. Tiltak kan imidlertid iverksettes dersom det på generelt grunnlag er godkjent gjennom disse husordensreglene eller gjennom generelle retningslinjer gitt av styret. Disse retningslinjene skal meddeles beboerne og være tilgjengelig. For tiltak som ikke er særskilt regulert av husordensreglene eller i styrets retningslinjer, styrets tillatelse innhentes før tiltaket iverksettes.

6.2         Fasadeendringer
Sameiet er ansvarlig for vedlikehold av fellesområder utomhus inkludert fasade balkonger. Dette innebærer at beboere må forholde seg til retningslinjer fra styret dersom man ønsker å gjøre endringer som berører fasade, balkonghimling og balkonggulv. Her vil det naturlig nok bli utøvet streng praksis. Fasadeendringer skal først godkjennes av styret, deretter det nabovarsles og søkes i kommunen. Endringer som er ikke er i tråd med retningslinjer og godkjent av kommunen/sameiet må tilbakeføres beboers regning.

6.3         Markiser og utvendige persienner
For å ivareta byggenes arkitektoniske kvaliteter og for sikre et godt helhetsinntrykk, har styrene i Rolfsbukta i fellesskap innhentet arkitektens (Arcasa AS) råd om type, plassering og utseende av solavskjerming.

Det kan monteres:
·       Markiser terrassene, farge ”skumhvit”. Monteres 50 cm fra forkant balkonghimling. Imidlertid bør montering av markiser begrenses mest mulig da markiser kan hindre utsikt for andre beboere. Kontakt styret før bestilling.
·       Persienner (utvendige) vinduene. Lamellene skal ha farge ”pearl” (mørk sølvgrå), persiennekassen skal være sort. Innfestinger/skinner i aluminiumsfarge. Det skal monteres 50 mm brede wirestyrte lameller

frittstående vinduer i fasaden, og 80 mm med føringsskinner på de større vindusfeltene.
·       Det skal ikke monteres markiser på vinduene.
·       Screen (utvendig rullegardin) kan eventuelt monteres mindre og lite vindutsatte vinduer.

De som ønsker å kjøpe markiser / utvendige persienner bes ta kontakt med Norsol AS, som kjenner de krav som styret har stilt til produktkvalitet og montasje. Norsol utarbeider pristilbud basert rammetilbud som styret har innhentet.
NB: Dersom annen leverandør velges, gjelder samme krav til materialkvaliteter, farger, plassering og montasjemetode. Styret skal i fall kontaktes slik at kravene kan formidles i detalj.

Vanninntrengning som følge av boring gjennom fasade er den enkelte sameiers ansvar.

Ved feste av markiser det tas forholdsregler på grunn av spennkabler i betongen.

6.4         Sideavskjerming terrasser
Det tillates bruk av canvas duk i samme farge som markisene som vindskjerming. Konferer med styret før bestilling.

6.5         Flislegging og tregulv terrasser
Det tillates å flislegges terrassene. Følgende krav gjelder:
-  Flisleggingen må utføres fagmessig med riktig materialbruk for utendørs bruk.
-  Det legges smøremembran mellom betongen og flisene.

Ved legging av tregulv, man sørge for å holde avrenning og sluk tilgjengelig, slik at disse holdes fri for løv og annet som kan medføre tilstopping.

Vedlikehold av fliser og tregulv er den enkelte sameiers ansvar. Videre er sameieren ansvarlig for eventuelt økt arbeid og økte kostnader ved vedlikehold av fellesarealer i den grad dette er en følge av egen gulvlegging.


6.6         Montering av utstyr fasade
Det er ikke tillatt å montere gjenstander på utvendig fasadevegg. Bl.a. grunn av fare for skade teglsteinen, kan det ikke påregnes godkjennelse av slike tiltak.

6.7         Innvendige fellesarealer
Det er ikke anledning til å foreta installasjoner i eller gjøre andre endringer av innvendige fellesarealer uten godkjennelse fra styret. Styret kan gi nærmere retningslinjer.

Opphenging av bilder og lignende i forgangene bør unngås da det vanskeliggjør renhold, fordyrer vedlikehold og gjør små ganger enda mindre. Det samme gjelder mindre, løse innretninger, f. eks. blomster og skostativ.

Det kan ikke påregnes at det vaskes under eller rundt innretninger som er satt opp i gangene.


7.            Avfall


7.1         Avfall skal sorteres og kastes på en forsvarlig måte. Husholdningsavfall skal pakkes forsvarlig inn i plastposer. Posene skal knyttes igjen for å hindre lukt og tilgrising av sjakter og avfallsrom. Det ikke hensettes gjenstander og avfall i søppelrommet. Beboerne er ansvarlig for å pakke og sortere avfallet riktig slik at det ikke tilstopper sjaktene eller skaper skitt og lukt

7.2         Glass og metall skal kastes i glass- og metallsjakt som er plassert ved lekeplassen bak Pollen bygget.

7.3         I avfallsrommene er det egne sjakter for papp/papir og plast/isopor. Når man kaster kartonger og pappesker, skal disse ”flates” for å ta minst mulig plass og rives opp i små deler. Plastposer og isopor skal ikke følge med i kassene for papir, men kastes i eget løp. Større papp og papir deler kan kastes ved miljøcontainerene plassert i nærområdet.

7.4         I klosettene må det ikke kastes noe som kan medføre tilstopping. Det skal ikke kastes annet papir enn toalettpapir i klosettene.


8.            Bil- og motorsykkelkjøring


Bil- og moped/motorsykkelkjøring gangveier og tun er av sikkerhetsmessige og miljømessige grunner ikke tillatt, med unntak av nødvendig vare- og syketransport. Beboerne plikter å instruere leverandører, håndverkere, drosjesjåfører og andre om gjeldende regler.

8.1         Tomgangskjøring forbudt, fordi den mekaniske ventilasjonen alltid suger inn luft.

8.2         Skilting for ferdsel området skal respekteres.

8.3         All kjøring området skal skje med spesiell aktsomhet. Fartsgrensen 5 km/t skal overholdes.

8.4         Kjøring gressplener og stier, herunder plenene bak øvre blokker, er forbudt. Disse er ikke dimensjonert for bilkjøring. Skader på plen og granitt som skyldes slik kjøring, vil bli belastet den ansvarlige.


9.            Parkering


Beboerne plikter å overholde parkeringsbestemmelsene og underrette besøkende om disse.
Eventuell kortvarig stopp andre steder område, herunder stopp utenom oppmerkede plasser i garasjene, er kun tillatt ved nødvendig syke- og varetransport, og maksimalt i 10 minutter uten aktivitet ved kjøretøyet.

9.1         Gjesteparkering i Rolfsbuktalleen er merket for Marina/Tangen Boligsameie. Parkeringskort, evt. elektronisk parkeringsordning, må brukes. Beboere skal ikke parkere på gjesteplassene bortsett fra ved kortvarig av- og pålasting eller av- og påstigning.

9.2         Dersom sameiermøtet har besluttet at området skal kontrolleres av et parkeringsselskap, plikter beboere og gjester å følge parkeringsselskapets til enhver tid gjeldende regler for parkering og kontroll som er godkjent av sameiets styre. Disse reglene skal meddeles alle beboere skriftlig.

9.3         Sykler skal kun hensettes i sykkelstativer eller i egne garasjer/boder. Brukere av sykkelstativene plikter å fjerne syklene om vinteren av hensyn til snøryddingen. Sameiet har ikke ansvar for skader på sykler som ikke er fjernet. Kjøreveien langs blokkene må holdes åpen av hensyn til adkomst for syketransport, søppeltømming og brannbiler.


10.        Heiser


Heisene vil normalt fungere uten problemer, men ved feilaktig bruk vil risikoen for feil og skader øke. For å redusere denne risikoen, er det viktig at følgende retningslinjer følges:

10.1     Blokkering av heisdører ved inn- og utlasting av varer bør unngås. Gjentatte og langvarige blokkeringer av heisdørene kan føre til at heisen slutter å fungere.

10.2     Ved bruk av heis under flytting ikke heisen reserveres ved blokkering av døren i åpen posisjon.


11.        Sikkerhet


11.1     Adgangskontroll
Alle dører inn til bygningene er sikret med låser som bare kan åpnes med systemnøkler som er kvittert ut til personer etter behov og med avtalte rettigheter.

Beboerne ha et bevisst forhold til hvem som slippes inn når det ringer på dørklokken ved inngangsdørene. Uvedkommende skal ikke gis adgang til blokkene eller garasjeanleggene. Det skal utvises påpasselighet ved inn- og utkjøring fra garasjene.

Utgangsdører må ikke åpnes ved å dra i nøkkelen. Dette ødelegger låssylinderen. Bruk derfor håndtaket døren til å åpne døren.

11.2     Alarmanlegg og brannsikkerhet
Sameiet blir tilknyttet et brannvarslingsanlegg. Leilighetene skal evakueres når brannalarmen går. Alle skal forlate leilighetene, varsle nærmeste naboer og raskest mulig komme seg ut av bygningen. Når man er ute, er det viktig å forvisse seg om at ingen personer befinner seg i bygningen.

De runde alarmsensorene som er montert i taket i hver leilighet, skal ikke skrus fra hverandre. Alarmsensorene montert i gangen i hver leilighet utløser hoved- brannalarm og vil gjøre at alarmen går i samtlige leiligheter

Se for øvrig oversikt i Huseier håndbok over hvordan de forskjellige alarmsystemene fungerer.

11.3     Boder i garasjene
Alle leiligheter er tildelt boder i garasjen. Gjenstander eller varer som er lett bedervelige, eller som kan forårsake utvikling av sopp eller råte under de temperatur- og fuktighetsforhold som råder i garasjene, skal ikke oppbevares i bodene. Mat som kan tiltrekke mus og rotter skal oppbevares i tette stål/plastkasser.

Aktiviteter som medfører bruk av åpen ild eller som utvikler røyk, ikke foregå da dette kan utløse brannalarmen.

Det er forbudt å oppbevare eksplosiver og gasser under trykk i bodene. Oppbevaring av brannfarlige væsker, slik som bensin, begrenses mest mulig.

Inngangsdøren fra gangen til bodene skal til enhver tid holdes låst for best mulig å sikre området mot uvedkommende.


12.        Skader og melding om skader


12.1     Beboere plikter etter alminnelige erstatningsregler å erstatte skader som påføres fellesarealer (så som garasjeporter, lyktestolper, trappeoppganger, heiser, dører, inngangsparti, plener etc.). Det samme gjelder utgifter til nødvendig opprydning i ganger, garasjer og avfallsrom.

12.2     Skader som eier/beboer av leilighet anser å være av en art som faller inn under Sameiets ansvar, skal meddeles styret som vil behandle saken. I slikt tilfelle skal ikke leilighetens eier/beboer henvende seg direkte til leverandør eller håndverker. Hvis eier/beboer likevel velger å ta slik direkte kontakt, vil han kunne pålegges å måtte dekke eventuelle merkostnader.

12.3     Ved annen skade, eller for arbeider innenfor leilighetens vegger, står den enkelte eier/beboer fritt dersom de ønsker å kjøpe eksterne tjenester. Rør, elektriske installasjoner og peiser skal kun repareres av personell som er autorisert for utførelsen i henhold til gjeldende lover og forskrifter.

12.4     Skader på lekeapparater og andre gjenstander på fellesarealer meldes til styret.

12.5     Sameiet er ikke ansvarlig for skader på eller tap av eiendeler som befinner seg sameiets felles områder.


13.        Endring av husordensreglene


13.1     Endring av husordensreglene vedtas av sameiermøtet med alminnelig flertall.

13.2     For forhold som ikke er særskilt regulert i husordensreglene, kan styret gi instrukser som sameierne plikter å forholde seg til.

14.        Etterlevelse av husordensreglene


14.1     For å sikre best mulig etterlevelse av husordensreglene, bør alle - både sameiere, deres familier og eventuelle leietakere ta opp overtredelser av husordensreglene når dette observeres, se pkt. 1.

14.2     Ved urimelig husbråk skal politiet, og ikke styret, kontaktes.

14.3     Ved overtredelser av husordensreglene kan styret gi skriftlig advarsel og/eller pålegg om retting og/eller tilbakeføring av ulovlig utførte arbeider. Denne bestemmelsen innskrenker ikke styrets mulighet til å benytte sanksjonsmuligheter fastsatt i eierseksjonsloven og i sameiets vedtekter.



Fornebu januar 2018

 Styret i sameiene Marina I-III