søndag 2. februar 2020

Ny avtale med Telenor

Ny avtale med Telenor
I forbindelse med at avtalen med Canal Digital går ut, så har styrene i Marinasameiene og Tangensameiene innhentet tilbud fra aktuelle leverandører. Vi har vært i møter med de to mest aktuelle leverandørene, og vi har inngått avtale med Telenor om levering av TV-og bredbåndstjenester. 
Sameiene har i dag et hybrid fibernett som leverer den samme hastigheten på nedstrøm og samme underholdningstilbud som et fibernett gjør. Det er ingen teknologisk begrensning i årene som kommer (10-15 år) med denne løsningen. Denne løsningen medfører også at vi slipper større oppgraderinger hjemme hos oss. Dagens løsning er på 75 mbps for internett. Mange av beboerne har oppgradert til høyere hastighet for egen regning. Vi har også fått tilbakemelding fra beboere med store leiligheter om at det er for dårlig Wifi dekning. 
Vi har valgt et produkt som heter Frihet Medium. Denne inneholder 240 poeng, som gjør at beboerne kan velge sin egen produktmiks. Du kan f.eks ha bredbåndsløsning som du har i dag, med økt antall kanaler. Eller velge vekk en tv-pakke og øke bredbånd til 150 mbps. Eller velge bort all underholdning og øke hastighet til 300 mbps. Eller å ta vekk bredbånd og få en 10 mbps linje og velge full pakke på underholdning. Endringer kan gjøres så ofte du vil og når du vil.
Alle beboere vil få en ny Wifi-ruter, med prisbelønnet design. Denne er vesentlig kraftigere enn dagens ruter, med tilhørende bedre dekning i alle typer leiligheter. Denne vil bli sendt ut til beboerne fra Telenor, men montør vil avtale tid for installasjon i den enkelte leilighet. 
Vi kommer med nærmere opplysninger når monteringen starter. 
Mvh Terje M. Halvorsen                                                                                                                              
Styremedlem Marinasameiene 


søndag 12. januar 2020

Oppdater reglement for utearealer

Reglement for utearealer

Bruk og råderett over fellesareal og bruksenheter er regulert i:
-      Eierseksjonsloven og i
-      Vedtektene for boligsameiene i Marina I-III og i 
-      Husordens- og beboerregler for Marina Sameiene I-III 

Denne retten må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre sameiere. Som hovedregel skal alle sameier ha fri siktlinje mot sjøen. Styret kan gi bestemmelser om hvordan fellesarealene skal brukes. Se for øvrig www.marina123.no.

Fellesarealer
Som fellesareal regnes både utendørs og innendørs fellesarealer, herunder hele bygningskroppen og alle fasader. Dette innebærer at bl.a. tak, vegger, håndløpere og søyler på terrassene utgjør fellesareal. Fellesarealene skal være til glede for alle beboere og må ikke benyttes til sjenanse for andre, eller slik at eiendommens verdi reduseres. Ethvert tiltak på fellesarealene krever skriftlig godkjenning av styret.

Terrasser og plattinger
De enkelte sameiere har enerett til den bruksenhet vedkommende har grunnbokhjemmel til. For leilighetene oppover i etasjene gjelder dette tilhørende terrasser, mens det for leilighetene i 1. etg. gjelder arealet på bakkeplan tilhørende egen leilighet. Årlig vedlikehold av disse arealene utføres og belastes av den enkelte seksjonseier/beboer. 

Sameiene har avtale om drift og vedlikehold av grøntarealer, inkludert hekk og plen. Ihht. vedtektene for Marina boligsameiene § 13, skal den enkelte sameier for egen regning holde sin bruksenhet forsvarlig vedlike. Dette omfatter også gressklipping av naturlig bruksområde innenfor hekkene i 1. etg, på tross av at dagens grøntavtale av praktiske årsaker også inkluderer klipping av disse. Dersom en sameier beplanter eller disponerer sitt tilleggsareal på en slik måte at det forhindrer gartner å komme til med gressklipper, vil den enkelte sameier selv måtte sørge gressklipping.

Beplantning, markiser og utsmykning
Enhver endring, eller utsmykning av terrasser eller plattinger som går ut over vanlig forvaltning og vedlikehold, kan ikke gjøres uten at dette har vært behandlet og vedtatt i Sameiemøtet. Mindre endringer kan vedtas av styret etter skriftlig søknad. Styret anmoder den enkelte sameier om å ta opp spørsmål tilknyttet bruk, beplantning og utsmykning av terrasser og plattinger med styret før tiltak iverksettes.

Tiltak på terrasse eller plattinger som er synlig for naboer, skal harmonere med sameiets øvrige material og fargevalg. Markiser skal følge vedtatte standarder. Beplantning skal ikke skjerme utsyn for naboer. 

Årsmøtene i 2019 for Marinasameiene har tillatt at boligsameiere i 1.etasje gis anledning til å utvide plattingene sine etter søknad til styret. Følgende regler er gjeldende:
  • Boligsameieren må søke styret om godkjennelse for utvidelse av plattingen. 
  • Plattingens størrelse må være innenfor grensene i gjeldende plantegning. 
  • Søker må ha skriftlig godkjennelse for utvidelsen av nærmeste naboer (over og ved siden av i gjeldende sameie).   
  • Plattingen skal være i tre, og trebordene skal ligge i samme retning som eksisterende treplatting. Hele treplattingen skal ligge i samme nivå, og ha lik farge.  
  • Søker må selv bekoste alle kostnader forbundet med utvidelsen, bl.a. kostnader til grunnarbeid – treplatting – vedlikehold.  
  • Styret godkjenner ev søknaden om utvidelse.

Juledekorasjoner skal begrenses til perioden 1. desember til 1. februar. Belysning er kun tillatt i fargen varm hvit og det er ikke tillatt med blinkende effekter eller annet som kan sjenere naboer. 

Styret i Marina I-III henstiller alle sameiere om å forholde seg til disse reglene og vedtektene slik at området forblir like fint og brukervennlig for alle beboerne som det er i dag.


Januar 2020
Styret i Marina I-III



torsdag 19. desember 2019

Julemail fra Huseierforeningen



Julemail fra Huseierforeningen

Det har vært en relativt aktivt år i bukta vår. Vi fikk omsider en løsning med Obos i mars hvor det ble inngått en avtale i forhold til båtplasser og utestående forhold. Når det gjelder de utestående forholdene (bassenget, sjøbunnen, overskjøting av trekanten foran kafeen m.m.) er dette nå avklart (gjenstår et par mindre forhold) og vi er enige med Obos om at beløpet på kr 2 500 000 kan frigis med unntak av kr 100 000 som vi tilbakeholder for det arbeidet som gjenstår. Vi regner med at beløpet kommer på konto ila av januar og da blir det opp til årsmøtet å beslutte hvordan dette beløpet skal anvendes. Pr i dag foreligger det minst 3 2 alternativer, enten tilbakebetaling til sameiene, beløpet beholdes av Huseierforeningen som en buffer for fremtidig vedlikehold eller en kombinasjon.  Min mening er vel at en buffer for fellesskapet vil være fornuftig men her kan det sikkert være andre meninger så jeg ser frem til en diskusjon på årsmøtet.

Og apropos penger, likviditeten i Huseierforeningen har som dere alle vet vært anstrengt i år, noe som primært skyldes utbedring av lys, parkeringskilt og tiltak i og rundt brygga foran Marinaen. Dette har medført til dels akutt behov for penger inn, noe som er håndtert via tilbakebetaling fra sameiene pluss etablering av kassakreditt på kr 200 000. Vi har måttet benytte noe av kassakreditten nå rett før jul men tar sikte på å nulle ut denne rett på nyåret slik at kostnaden holdes på et minimum. Vi får håpe på mindre tunge vedlikeholdskostnader neste år og for å være i forkant, holder vi også på å utarbeide en 5-årig vedlikeholdsplan som skal sørge for at vi i større grad kan planlegge for større utgifter. For at det vil være behov for løpende vedlikehold er det ingen tvil om, selv om vi bor i blokk gjør ikke ting seg av seg selv.

Av andre ting som ha r skjedd i år kan nevnes at vi har inngått sommer- og vintervedlikeholdsavtale med Steen & Lund og vi er happy med at disse avtalene er samlet hos en entreprenør. Avtalen er 3-årig og også rigget slik at det skal være gunstig for det enkelte sameie å knytte seg til samme firma. Jeg vet ikke helt status på om noen, eller hvor mange, som nå benytter Steen & Lund men tilbudet er i hvert fall der i avtalens løpetid. Vi ser også på ny parkeringsløsning og skal ha møte med Q Park i januar. Denne løsningen kommer nok før eller siden, det er grenser for hvor lenge vi kan holde på en papirløsning. Videre har vi varslet, og vil gjennomføre, en kontigentøkning på 3 % for 2020.

Ett annet viktig tema fremover blir forholdet til den videre utbyggingen på Fornebu. Naborettslig er ikke Huseierforeningen ansett som en nabo og vi får derfor ikke eventuelle nabovarsler. Men vi jobber for at vi også skal bli del av de ulike høringer som følger i kjølevannet av en utbygging men uansett, det er fint om dere som mottar slike varsler sender disse til oss slik at vi blir informert og eventuelt kan følge opp.

Vi blir også involvert en rekke mindre saker som vi etter beste evne forsøker å håndtere. Dette kan være alt fra flytting av steiner, trær som hindrer utsikt, badetrapper som ikke fungerer, pumper som går til helvete etc etc. Jeg tror og håper vi klarer å løse oppgavene men kanskje ikke alltid innen det tidsrom som forventes. Men det dere skal vite, vi gjør så godt vi kan!

Jeg kan også opplyse om at det som tidligere år blir juletreinnsamling i regi av Sjøspeiderne. Frist for å avlevere slitne juletrær er 5 januar 2020 og trær legges ved gjesteparkeringen til Pollen. 

Vel, dette er en liten juleoppsummering og det eneste som gjenstår for styret i Huseierforeningen nå er en inspeksjonsrunde i Rolfsbukta for å kåre det sameiet med den fineste julebelysningen. Så langt leder Marina men Terrassen nærmer seg med stormskritt nå, med Pollen hakk i hæl. Dette blir spennende og for de som har ambisjoner å vinne den gjeve prisen så kan opplyses om at siste inspeksjonsrunde er 22 desember kl 2315.

Da gjenstår for meg, på vegne av alle de fine folka i styret, å ønske dere alle en riktig god jul og etter hvert et godt nytt år!


Espen Moe
Huseierforeningen

Parkering Rolfsbukta - parkeringsbevis

Info fra Huseierforeningen
Parkeringsbevisene som alle beboere har for gjester m.m. utløper 31.12.2019. Imidlertid har vi blitt enige med Q-Park om at disse forlenges ut februar 2020, uten at noen trenger å gjøre noe, dvs dagens bevis er gyldige ut februar neste år. Dette skyldes at vi er i prosess med Q-Park for å gå over til en elektronisk løsning og skal ha møte med dem rett på nyåret. Q-Park vil for øvrig fase ut papirløsningen uansett i 2020 så egentlig har vi ikke noe valg. Når det er sagt så fremstår en elektronisk løsning mer tidsriktig og vi er sikkre på at vi skal få en enkel og god løsning på plass.

Vi kommer tilbake med mer info i januar og inntil da er dagens bevis er gyldig. 

søndag 24. november 2019

Arbeid i utvendig trapp

Dette er arbeid i forbindelse med at det er lekkasje i bod område 21 - 26 (Marina beboere). Feilen har tidligere vært prøvd å rette innenfra og bare delvis lyktes, nå ser man på membranen for å finne feilen. Dette er en utvidet garantisak og arbeidet koordineres av Obos. 

søndag 20. oktober 2019

TorsdagsPorten - Torsdag 24. oktober kl. 19.00 - 21.00

Vi teller ned til torsdag 24. oktober kl. 19.00-21.00 og Oktober - Talkshow og folkemøte - Ett års jubileums arrangement - TorsdagsPorten!
Generalsekretær i Kreftforeningen Anne Lise Ryel, fotballspiller med to hjertestans Carl-Erik Torp, tidligere sentralbanksjef på Island, statssekretær i finansdepartementet og McKinsey partner Svein Harald Øygard og lege Terje Halvorsen er våre gjester denne gangen!
  • Denne gangen feirer vi livet - og setter fokus på hva som plutselig kan skje! Helse og det gode liv - samt økonomi - er i fokus på TorsdagsPorten 24. oktober kl. 19.00 - 21.00 i Grand Hall/The Local Fornebu på Fornebuporten
  • Vi markerer også at TorsdagsPorten feirer sitt ett års jubileum!
  • Kreftforeningen og kreftsaken med besøk av Anne Lise Ryel er et tema vi berører. Det andre er hjertet vårt! Og når det stopper, eller får problemer. Hva gjør vi da? Det er blant temaene denne gangen. Også viktigheten av 113.no - AMK/Ambulanse-nyheter og bruk av hjertestarter!
  • Mer informasjon og påmelding: https://www.torsdagsporten.no/
  • Vi får besøk av en av landets mest kjente fotballspillere, tidligere Sportsklubben Brann Carl-Erik Torp, som har overlevd to hjertestanser. Hvorav den ene på direktesendt TV i NRK Sport. Han kan takke legene og hjelpemannskapene på fotballbanen for at han har blitt pappa. Han kommer sammen med lege Terje Halvorsen som bor på Snarøya/Fornebulandet og driver Initiativet Norsk Førstehjelp som bl.a. sammen med Gjensidigestiftelsen har hatt fokus på viktighet av 113 tjenesten når livet plutselig står på spill.
  • Tips: En god 113-app kan hentes ned via Stiftelsen Norsk Luftambulanse tjenesten når livet plutselig står på spill. Det handler ofte om sekunder og minutter. Fokus i Carl-Erik Torp, Terje Halvorsen og Gjensidigestiftelsen prosjekt er å få utplassert og forstå hvordan man bruker en hjertestarter. Det vil vi se på TorsdagsPorten!